viernes, 16 de mayo de 2014

Intervencions realitzades

En el meu centre de pràctiques, he portat a terme 3 intervencions amb un nen i una nena. Aquestes, a grans trets, han consistit a preparar una sessió en la qual treballar els aspectes o dificultats més evidents i sobre les quals s'intervé al gabinet, amb l'objectiu de millorar les seves habilitats, rendiments...

En primer lloc vaig fer una primera sessió amb un nen de 8 anys, que cursa segon de primària (és repetidor) i pateix sordesa profunda, no obstant porta audífon i la comunicació verbal no suposa cap repte amb ell. La qüestió que es treballa amb ell és la concentració, la comprensió lectora i sobretot s'intenta tractar-lo com un nen de la seva edat, ja que és molt immadur per la seva edat.

La primera sessió que vaig fer amb ell va sorgir de forma improvisada, però va ser una bona idea, ja que vaig pactar amb el psicòleg, que la següent sessió també la faria jo però preparant-la, per així a banda de treballar amb ell adonar-me de la importància de la planificació, organització i l'adapatació als imprevistos.

A la segona sessió amb el nen de 8 anys vaig intervenir de la següent manera:
  1. Repàs de la taula de multiplicar del 3, a través d'un joc de taula que teníem al centre, prèviament l'habíem dit oralment i escrit a un paper.
  2. Vam fer una lectura i la comprensió lectora corresponent, en aquest cas unes preguntes.
  3. Memory, joc com a recompensa davant la seva bona resposta i participació durant la sessió. A més cal dir que és un joc que li agrada molt, ja que te facilitat per memoritzar. 
La tercera sessió la vaig preparar, amb força antelació, per una nena de 10 anys repetidors de 4rt de primària, que pateix TDA (es medica per controlar aquest dèficit d'atenció), a més des que va entrar al centre, presenta dificultats a les àrees instrumentals bàsiques (lectura, escriptura, i raonament lògic i matemàtic); això comporta que a l'escola segueix el protocol del TDA. De manera que al pla terapèutic van decidir treballar amb ella aquests aspectes juntament amb els hàbits i la motivació envers l'estudi, la preparació d'examens,  entre d'altres. Així doncs, la vaig seleccionar perquè és un dels casos que trobava més difícil però alhora vaig congeniar molt bé amb ella i això em donava seguretat. El pla d'intervenció va consistir en el següent:
  1. Inici: farem 5 cèntims de com ha anat la jornada escolar per tal de trencar el gel i seguir amb la dinàmica/rutina que segueix a totes les sessions amb la psicòloga.
  2. Mirem l'agenda per saber quins deures i exàmens, i de quina manera s'organitzarà (Intentarem que ella sigui qui ens expliqui quina feina ha de fer; de manera que ja treballarem una mica l'expressió oral) EN CAS QUE TINGUI MOLTA FEINA SUBSTITUIRIA ALGUNA DE LES ACTIVITATS PENSADES, PER DEDICAR UNA PETITA ESTONA ALS DEURES O ESTUDI (així no canviar la rutina que ja te establerta al centre) 
  3. Expliquem com es dividirà la sessió. Per un costat farem una lectura i desprès farem dos activitats de matemàtiques.
  • Farem la lectura d'un text en la que apareguin uns personatges i s'especifiquin unes coordenades i característiques, que l'ajudaran, posteriorment, a realitzar una activitat. Aquesta consistirà a esbrinar el nom de cada personatge, ja que ho desconeixem. A més farem un petit joc, el famós Qui és qui? Per tal de sapiguer si sap descriure a un personatge tal i com sortia al text llegit. (Treballarem la comprensió lectora i l'atenció).
  • Treballarem el raonament lògic matemàtic (ja que tan la psicòloga com jo hem detectat que presenta dificultats per identificar quina operació matemàtica ha de utilitzar quan se li presenta un problema). Així doncs; farem una fitxa anomenada “Signes perduts”, a través de la qual es plantejaran unes operacions ja resoltes, però en les que no apareix el signe de l'operació. De manera que aprofitarem per ensenyar que vol dir: sumar, restar, multiplicar... (Exemple: 5 ? 5 = 25, quina operació fem?? Reduïm, augmentem, agrupem...).
  • Fem acabar la sessió i fer una activitat més divertida i dinàmica; farem de botiguers. A través d'un joc de rol ens posem en situació; així aprofitarem per saber si l'activitat anterior l'ha entès o no. (Per exemple: Givi tu ets una dependenta i jo et vaig a comprar una samarreta que val 15 euros. Si jo et pago amb un bitllet de 20 euros, quina operació farem per saber quants diners m'has de tornar?) 
La valoració d'aquesta darrera intervenció puc dir que va ser molt positiva, la resposta que vaig obtenir per part de la nena va ser molt bona. A més a més vaig fer participar a la psicòloga que la porta, en l'activitats del Qui és qui? i l'activitat dels botiguers. Crec que la planificació de la sessió, la confiança que la psicòloga sabia que dipositiva en mi i seguir amb el fil conductor del que es realitzava a les sessions amb la nena, va ser fonamental i clau pel bon resultat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario