martes, 15 de abril de 2014

Descripció del treball

Descripció del treball que es realitza dins dels centre: 
Tal i com he esmentat a l'apartat de descripció de la institució, l'àmbit d'intervenció està dirigit a nens i joves que a travès de sessions invidualitzades al propi cente (als despatxos), es treballen les dificultats que presenten en relació als processos bàsics d'aprenentatge i tècniques d'estudi. Així doncs el seu objectiu és millorar el rendiment acadèmic dels joves i nens, diagnosticar possibles necessitats educatives, ensenyar tècniques d'estudi i promocionar el treball autònom.
En tot moment per fer les intervencions es tenen en compte diferents intruments; per una banda les entrevistes que els psicòlegs i la directora del centre realitzen als mestres i a les famílies dels menors, els test (WISC, TALEC...) i d'altre banda, les observacions realitzades durant els primer dies de classe amb els nens, ja que els ajuda a entendre com són. A més a més, diferents recursos materials com llibres, ordinadors o jocs de taula són utilitzats en les diferents sessions.
El tipus de intervencions que es realitzen podem dir que són preventives, enriquidores i correctives, ja per una banda es vol resoldre o pal.liar les necessitats dels nens, és preventiva perquè pretenen que els nenes/es puguin seguir el ritme de classe i mica en mica assoleixin els continguts adients a la seva maduració i és enriquidora ja que es produeix una situació d'ensenyament-aprenentatge entre psicòleg i infant o adolescent. Pel que fa al tipus d'intervenció considero que és clínica i educativa, tot i que en un principi pensava que seria molt més educativa. Alhora d'intervenir tenen en compte l'estat anímic del nen/a, valoren molt el fet de tenir una bona interacció, uns hàbits i unes conductes determinades, amb aquest, per posteriorment intervenir i fer els reforços o reeducacions.
Pel que fa als continguts que he vist reflexats a les pràctiques han estat: Orientació Professional (amb els nens de la ESO que finalitzen etapa), Models d'Orientació i intervenció Psicopedagògica,  Educació Especial i Dificultats d'Aprenentatge i Intervenció Psicopedagògica.

Per a més informació espot consultar la seva pàgina web: http://apren.net 

Descripció del meu paper com a psicopedagoga al centre:
Per iniciar el diari de pràctiques, cal tenir en compte diferents aspectes que s'han tingut en compte abans d'iniciar-les pròpiament.
En primer lloc vaig posar-me en contacte amb els centres de pràctiques que m'interessava fer-les, així un cop em vaig decantar pel centre Aprèn, l'Eva (la directora de la institució i la meva tutora) vam concretar una primera reunió on tenir un primer contacte. Seguidament va acceptar acollir-me com a alumne en pràctiques i en reunions posteriors vam acordar el meu horari de treball aniria dilluns i dijous, o bé dimarts i divendres, de manera que cada setmana alternaria, amb la finalitat que pogués veure tots els casos que es treballen dins dels centre (pel que fa a reeducacions i tècniques d'estudi). A més vam establir un pla de treball, aquest consistiria en:
  • Fer una observació dels diferents casos de nens i nenes que assisteixen al centre: casos amb TDA, TDAH, dislèxia, TDE...
  • Col.laborar en les diferents reeducacions que porten a terme els professionals.
  • Analitzar quin cas/casos m'agradaria treballar en profunditat per tal de realitzar una intervenció.
  • Portar a terme una intervenció educativa amb un dels nens o nenes.
Així doncs les meves pràctiques les vaig iniciar el de 10 de febrer del 2014 i acabaran el dia 23 de maig.
En primer lloc parlaré dels casos que estic veient, on es realitzen reeducacions. Les sessions (totes individuals i amb una durada d'urna hora) tot i ser desenvolupades per tres psicòlegs diferents presenten una estructura semblant:
  1. Dediquen temps a parlar amb els nens sobre el dia o la setmana. "Trenquen el gel parlant d'aspectes quotidians".
  2. Demanen als nens que treguin l'agenda de l'escola, per tal de saber si tenen deures o estudiar. De manera que els ajuden a organitzar la feina, acordant la feina que realitzaran al centre i quin a casa, de forma autònoma o amb col.laboració dels pares.
  3. Realitzen deures o estudien en funció a la feina demanada per l'escola. Aprofiten per ensenyar tècniques d'estudi.
  4. Realitzen la pròpia reeducació, és a dir, es fan activitats adients a les necessitats o dificultats dels nenes.
  5. Es dedica un temps (5-10 minuts) a fer una activitat més lúdica, divertida... Per tal de recompensar l'esforç fet al llarg de la sessió.
Tot i aquest és el transcurs que segueixen gairebé totes les sessions ni han hagut dies que la rutina no ha estat aquesta. Algunes sessions que destaco són:

  • Les realitzades amb un nen de 8 anys que és sord i que presenta una baixa tolerància a la frustració. És repetidor de 2on de primària i tot i ser espavilat, presenta grans dificultats de comprensió lectora. En totes les sessions busca objectes amb els quals distreure's, és una mica obsessiu i fins que no aconsegueix el que vol no para.
  • El cas d'un nen que ha estat ingressat a l'àrea de psiquiatria de l'hospital Clínic, ja que presenta un trastorn de conducta i s'intenta inculcar uns hàbits d'estudi per tal que recuperi el mes que no ha anat a l'escola. Tot i la intenció, totes les sessions acabaven convertint-se en sessions de psicologia clínica.
  • He assistit a una sessió on es passava un WISC a un nen, que tot apunta que presenta un QI, per sobre de la mitjana.

1 comentario:

  1. Hola Cristina,

    Em sembla bé la descripció que has realitzat l'àmbit d'intervenció. Encara no tinc molta informació per poder valorar les pràctiques. De tota manera, sembla que et deixaran intervenir bastant, per tant podràs treure molt profit.

    Una abraçada

    ResponderEliminar